Digitale informatieavond 22 april 2021

Gestelde vragen over verkeer en mobiliteit

Hieronder vindt u, in de groene en gele blokken, de antwoorden op de gestelde vragen binnen het onderwerp Verkeer en mobiliteit. De digitale informatieavond is in zijn geheel terug te kijken via deze link.

Terug naar het nieuwsbericht

Er zijn sinds 2010 al verkeerstechnische maatregelen genomen. Deze hebben niets opgeleverd, althans niet het gewenste reducerende resultaat. Nu is het verkeer alleen maar toegenomen en neemte nog meer toe, zeker vanuit Oosterhout. Wat maakt het zo zeker, dat het nu wel werkt?
Als initiatiefnemers beseffen we ons dat de verkeersdrukte in en rond Teteringen op dit moment al een aandachtspunt is, vooral door de drukte op de Oosterhoutseweg. Dit onderwerp is daarom ook onderdeel van een breder mobiliteitsonderzoek waar de gemeente Breda aan werkt. Als we kijken naar de daadwerkelijke verkeerstoename van de afgelopen jaren dan is die groei relatief beperkt blijkt uit de cijfers/tellingen (pré-corona). Toch zijn op basis van die beperkte groei en woningbouwontwikkelingen maatregelen nodig die ervoor zorgen dat de afwikkeling van het verkeer wordt geoptimaliseerd. Daar hoort ook een doseersysteem bij waarmee we denken automobilisten te kunnen verleiden om andere keuzes te maken, wat betreft route of zelfs wat betreft keuze voor een vervoersmiddel.

Ik snap niet hoe we zonder extra rijbaan / vluchtroute de boeverijen (644) woningen + 600 woningen woonakker over de zelfde weg kunnen. Het slipt nu al helemaal dicht laat staan als straks iedereen weer met de auto naar zijn werk gaat.
Om de afwikkeling van het verkeer te optimaliseren, zijn er inderdaad maatregelen nodig. Wat ons betreft is een volledige extra rijstrook of rijbaan niet te oplossing. Daarmee zou het dorp nog meer in tweeën gesplitst worden en bovendien is die ruimte er niet. Wij zien wel een oplossing in maatregelen voor een aantal drukke kruispunten en in een goed werkend doseersysteem.

600 woningen betekent 800 tot 1000 extra auto's. slechts één ontsluiting lijkt erg weinig. Hoe ziet u dit?
600 woningen betekent ongeveer 3500-4000 motorvoertuigbewegingen per etmaal waarvan circa 10% in het drukste uur. Dat betekent: 400 bewegingen verdeeld over een uur is 7 per minuut. Dat is naar onze inzichten goed af te wikkelen op de Oosterhoutseweg.

Je hebt het net over de piekbelasting van de Bouverijen waar ook al veel sluipverkeer doorheen rijdt. Begrijp ik goed dat, met de 1 aanrijdroute waar je het over heb, het niet mogelijk is voor bewoners van de Woonakker om via de Burgemeester Verdaasdonkstraat binnendoor naar de Woonakker te rijden?
Er is inderdaad geen verbinding direct tussen Woonakker en welk ander deel van Teteringen dan ook voorzien. Het idee is dat we gaan ontsluiten via de Oosterhoutseweg.

Jaren geleden is de Oosterhoutseweg aangepast mede omdat het veel te druk was. Nu jaren later, met inmiddels nog meer huizen en inwoners én mogelijk weer een wijk gaan we dit toch niet oplossen door het aanpassen van 3 kruispunten?
We zien inderdaad een (beperkte) groei van het aantal motorvoertuigbewegingen. We zien een oplossing in maatregelen voor een aantal drukke kruispunten en in een goed werkend doseersysteem.

Terug naar boven

Hoe beoordeelt de gemeente haar eerdere verleidingspogingen om de verkeers doorstroming in Teteringen te beperken en heeft u onderzocht of de huidige bewoners gelukkig zijn met de huidige verkeersafwikkeling (pre-corona) en met welke aantallen auto's gaat u rekenen ?
Het huidige doseersysteem werkt inderdaad niet optimaal en willen we daarom verbeteren. We rekenen met cijfers (tellingen) van vlak voor de coronamaatregelen aangevuld met het verwachtte extra verkeer door de ontwikkeling van Woonakker.

Qua mobiliteit heeft u het over ontsluiting en doorstroming. Hoe zit het met leefbaarheid? Het extra verkeer geeft meer uitstoot en veel extra geluidsoverlast. Welke maatregelen worden daartegen genomen?
In de haalbaarheidsfase worden verschillende onderzoeken uitgevoerd, zo onderzoeken we ook het effect van wegverkeerslawaai op de nieuwe woningen die in Woonakker gepland zijn. Geluid op de gevel van deze woningen moet binnen de normen blijven. Tevens dient de ontwikkeling niet tot extra stikstofdepositie te leiden op het Ulvenhoutsebos. Het spreekt voor zich dat een eventuele groei van verkeer ook milieueffecten heeft op de rest van Teteringen. Deze effecten worden echter niet onderzocht. Dit geldt eigenlijk voor alle nieuwe woningen die toegevoegd worden in de gemeente Breda. Wel onderzoeken we de doorstroming en de verkeersafwikkeling in breder verband, het effect hiervan op heel Teteringen.

Gaat de Gemeente Oosterhout ook mee in deze ontwikkeling op hun grondgebied? Burgemeester de Matenlaan bv.
Er is afstemming met de gemeente Oosterhout over de verkeersonderzoeken.

Mobiliteit: Wat is de invloed van een ondertunnelde noordelijk noordweg op de verkeerssituatie van de Oosterhoutseweg?
Er wordt op dit moment door de gemeente Breda gewerkt aan een visie voor de noordelijke rondweg. Uitgangspunt hierbij is dat er geen gevolgen zijn voor de afwikkeling van het verkeer in Teteringen. Dat betekent dat het geen extra verkeer mag opleveren op de Oosterhoutseweg.

Komen er rechtstreekse verbindingen met het Hoeveneind? Hoe veilig te maken?
Het idee is dat er vanuit Woonakker geen rechtstreekse verbindingen met het Hoeveneind komt, anders dan calamiteiten of langzaam verkeer. Dit moet overigens nog nader worden uitgewerkt.

Terug naar boven

Moet je het autoverkeer juist niet al te veel faciliteren om zo de fiets en het OV extra te stimuleren. Kortom, is het nou echt zo belangrijk dat je met de auto snel de wijk uitkomt?
Zowel auto, (hoogwaardig) openbaar vervoer en fiets spelen een belangrijke rol in de afwikkeling van het verkeer en de realisatie van een veilige en leefbare wijk. Om mensen meer van fiets of openbaar vervoer gebruik te laten maken, streven we vooral naar het zo aantrekkelijk mogelijk maken van die opties.

Ik heb nu meerdere keren tijdens de presentatie tot dusverre horen zeggen dat de verkeersdruk op de Oosterhoutseweg zal toenemen en daar onderzoek naar wordt gedaan. Het is denk ik van belang dat ook heel uitdrukkelijk wordt onderzocht wat dit project zou betekenen voor de verkeersdruk op het Hoeveneind. Wat is uw zienswijze en benadering tav dit punt?
Het idee is dat er vanuit Woonakker geen rechtstreekse verbindingen met het Hoeveneind komt, anders dan calamiteiten of langzaam verkeer. Dit betekent dat er geen extra autoverkeer op het Hoeveneind komt als gevolg van de ontwikkeling van Woonakker. Dit moet overigens nog nader worden uitgewerkt.

Lees het boek "Het recht van de snelste" (nog) een keer voordat je gaat ontwerpen! Uiteindelijk worden mensen veel blijer van een fijne veilige woonomgeving dan van geparkeerd blik op de straat.
Het inrichten van een wijk die autobezit NIET stimuleert, is een van de oplossingsrichtingen waar we als initiatiefnemers aan denken als het gaat om de inrichting van de nieuwe dorpswijk. Een deel van de parkeerplekken clusteren buiten de woonstraten en/of het gebruik van deelauto's zou een van de uitwerkingen kunnen zijn. We gaan onderzoeken of toekomstig bewoners dat interessant vinden.

Fietsen

Zijn er vrijliggende fietspaden (30 km is niet genoeg)?
Een vrijliggende fietsroute door de nieuwe dorpswijk is zeker een mogelijke optie. In ieder geval komen er fietsverbindingen naar het Hoeveneind en de Mortelweg. Bij/langs woonstraten maken we als gemeente nooit vrijliggende fietspaden, dat zijn 30 km wegen waar de fietsers prima samengaan met de automobilist.

Komen er fietstunnels onder de Oosterhoutseweg? Ivm helen van dorpshelften en bereiken bosgebied?
Nee er zijn geen fietstunnels voorzien. De oversteekbaarheid van de Oosterhoutseweg is wat ons betreft voldoende en die houden we op hetzelfde niveau (geen lange wachttijden als fietser bij de verkeerslichten).

Terug naar boven

Fietsen

Tip: Als je wil dat mensen de fiets pakken ipv auto, moet je zorgen voor een fietsroute zonder stoplichten. De fietser kan dan binnen 15 minuten op centraal station zijn vanuit Teteringen.
Dat is waar. Er ligt met het fietspad langs de Oosterhoutseweg / busroute een goede fietsroute naar het station in Breda. Waarbij je bij de noordelijke rondweg het laatste verkeerslicht hebt (en bij de Terheijdenstraat vlakbij het station). De route vanuit Woonakker via de Waterakkers kent dan ook maar twee verkeerslichten (noordelijke rondweg/Kapittelweg en de Terheijdenstraat).

Wordt er een snelfietspad aangelegd door of langs de woonakker van Breda naar Oosterhout vv
De fietsroute Heistraat - Oude Bredasebaan is een aantrekkelijke fietsroute. Deze kan ook voor woon-werk verkeer worden gebruikt maar op dat deel zal het meeste woonwerk-fietsverkeer gewoon de Oosterhoutseweg pakken (geen verkeerslichten tot Heiackerdreef).

Mooi dat jullie in het plan benoemen dat er veel gefietst wordt in de deze omgeving. Is het mogelijk om een doorgaande fietsroute te maken tussen Breda en Oosterhout zonder stoplichten? Dit zal het autogebruik terugdringen
We onderzoeken de mogelijkheid om fietsen een nadrukkelijke rol te geven in de inrichting en bereikbaarheid van Woonakker. Ook willen we de nabijgelegen fietsroutes laten doorlopen of aansluiten. Een doorlopende (snel)fietsroute tussen Oosterhout naar Breda is een mooie ambitie, maar ligt in feite al langs de Oosterhoutseweg. Een nieuwe fietsroute door Teteringen is geen onderdeel van de ontwikkeling Woonakker.

Het is de gemeente bekend dat het Hoeveneind op enkele plekken in het bijzonder, een zeer gevaarlijke weg is voor kinderen-fietsers.
Heeft de gemeente met de ontwikkelaar dit scherp op het netvlies en hoe zou men dit probleem willen aanpakken.

Met Woonakker wordt de bebouwde kom van Teteringen opgerekt tot de Bolderstraat. Daar hoort voor het Hoeveneind een andere inrichting bij dan de huidige inrichting op dit deel van het Hoeveneind. Deze zal meer lijken op de inrichting zoals deze is op het Hoeveneind vanaf de Mortelweg naar het zuiden.

Scholen

Hoe worden de scholen veilig bereikt?
De scholen in Teteringen kunnen goed worden bereikt via de huidige infrastructuur die straks aansluit op de nieuwe dorpswijk Woonakker.

Hoe gaan die kinderen dan naar school gebracht worden?
De scholen in Teteringen kunnen goed worden bereikt via de huidige infrastructuur die straks aansluit op de nieuwe dorpswijk Woonakker.

Terug naar boven

Verkeersmeting

Zijn er inmiddels verkeersmetingen uitgevoerd?
Ja, verkeerstellingen zijn net voor de coronamaatregelen uitgevoerd en input voor het verkeersmodel.

Hoe wordt er omgegaan met de verkeerstellingen die plaatsvinden in tijden van Corona die niet representatief zijn voor normale periode?
Er zijn om deze reden geen verkeerstellingen gedaan in de coronaperiode.

Heeft het zin om verkeersmetingen te doen terwijl groot deel van mensen thuis werken en dus de drukte NU stuk minder is.
Nee, dat heeft inderdaad geen zin.

Als er geen tellingen zijn uitgevoerd, hoe is dan vastgesteld dan 1 ontsluiting voldoende zou zijn?
Tellingen zijn gedaan op de Oosterhoutseweg. Of je 600 woningen op een verkeerslicht kan afwikkelen is vrij makkelijk te berekenen als je weet hoe lang een verkeerslicht op groen kan staan. 600 woningen betekent 3500-4000 motorvoertuigbewegingen per etmaal waarvan circa 10% in het drukste uur. Dat betekent: 400 verdeeld over een uur is 7 per minuut. Dat is goed af te wikkelen op de Oosterhoutseweg.

Kunt u aangeven hoe betrouwbaar het mobiliteitsonderzoek is zonder actuele tellingen in Coronatijd?
Die verkeerstellingen zijn juist niet uitgevoerd omdat ze niet representatief zijn door de huidige RIVM-maatregelen. De tellingen zijn gedaan net voor de coronamaatregelen zijn ingegaan.

Deelauto's

Wij willen graag landen op de woonakkers en willen als CPO werken met deelautos is het een mogelijkheid om heel Teteringen als pilot op deelauto's mee te nemen?
We beperken ons voor dit project tot de ontwikkeling van Woonakker. In het land maar ook in Breda wordt momenteel al ervaring opgedaan met deelconcepten. Ontwikkelaar BPD is daar een van de voorlopers in. Zij zullen hun kennis hierover inbrengen.

Terug naar boven

Verkeerslichten

Het lijkt mij een oplossing om i.p.v. verkeerslichten, ROTONDES aan te brengen op de Oosterhoutse weg. Waarom wordt dit niet overwogen?
Voor rotondes is over het algemeen veel ruimte nodig en bij hoge verkeersaantallen werken ze niet beter voor de doorstroming van het verkeer.

Komt er een groene golf (verkeerslichten)? Zeker op voor fietsers lijk mij dit handig als jullie de fiets willen stimuleren. Nu sta ik zo vaak voor een rood licht.
Een groene golf is ingewikkeld te realiseren, zeker omdat de bus hier voorrang krijgt. De suggestie van een groene golf voor fietsers zullen we aan de verkeerskundigen voorleggen. Wat we weten uit eerdere pogingen is dat een groene golf voor fietsers vanwege de lage snelheid van fietsers en snelheidsverschillen lastig is. Bovendien zit er in deze specifieke situatie nogal wat ruimte tussen kruispunten en liggen er niet overal detectielussen in de fietspaden.

Parkeergelegenheid

Wordt het autogebruik dan ook actief ontmoedigd door middel van beperking parkeerruimte?
Bij de inrichting van de nieuwe dorpswijk Woonakker is het idee om in te zetten op het stimuleren van wandelen, fietsen en gebruik van (hoogwaardig) openbaar vervoer. We zijn voorzichtig in het actief ontmoedigen van autoverkeer. Parkeren in parkeerhoven zodat je woonstraten krijgt zonder auto's kan een interessante denkrichting zijn.

Komt er een gemeenschappelijke parkeerplaats aangezien er slechts 1 hoofdweg is? of komt er wel de gelegenheid om te parkeren bij de woning?
Bij de inrichting van Woonakker onderzoeken we inderdaad de mogelijkheden van parkeren op afstand. Denk dan aan parkeren in parkeerhoven zodat er geen auto's voor de deur in de woonstraten staan. Dat is ook onderwerp van de peiling die u kunt invullen op PlanBreda.nl. Een exacte invulling is op dit moment nog niet bekend.

Zal beperkte parkeergelegenheid niet leiden tot meer parkeerdruk in de directe omgeving?
Parkeerdruk in omliggende straten willen we voorkomen. Het actief ontmoedigen van autogebruik door alleen te weinig parkeerplaatsen aan te leggen is niet waar we aan denken.

Terug naar boven